ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΑΘΗΝΑ

Πληθυσμός (κατά την απογραφή 2021): 643.452

Ιστορία

Η Διαχρονική Εξέλιξη των Αθηνών: Από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης στη Σύγχρονη Μητρόπολη

Η Ιστορία της Αθήνας μέσα από τα Αξιοθέατά της

Εικόνα από τα Προπύλαια της Ακρόπολης
Ο Αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών
Το Νεοκλασικό Ζάππειο ΜέγαροΠηγή: https://www.naftemporiki.gr/

-Το κέντρο της Αθήνας είναι ένας τόπος με τεράστια ιστορία, πλούσια παράδοση και πληθώρα αξιοθέατων. Η ιστορία του αν μη τι άλλο εκτείνεται σε χιλιάδες χρόνια συνεχούς κατοίκησης και περιλαμβάνει . -Η ιστορική εξέλιξη του κέντρου της Αθήνας την περίοδο της Αρχαίας και Κλασικής Εποχής καθορίστηκε από τρία κύρια στάδια: την προϊστορική κατοίκηση και την ανάδειξη της Ακρόπολης ως φρουρίου, τη σταδιακή διαμόρφωση του αστικού κέντρου με την καθιέρωση της Αγοράς ως πυρήνα, και την τελική ακμή με τη γέννηση της Δημοκρατίας και την εκδήλωση του Κλασικού θαύματος. -Οι απαρχές της Αθήνας εντοπίζονται στον ιερό βράχο της Ακρόπολης . Ήδη από τη Νεολιθική Εποχή, ο λόφος, χάρη στη φυσική του οχύρωση και την ύπαρξη πηγών νερού, επιλέχθηκε ως χώρος μόνιμης κατοίκησης. -Κατά τους Μυκηναϊκούς Χρόνους (13ος αι. π.Χ.), η Ακρόπολη έγινε το κέντρο εξουσίας και τειχίστηκε με το επιβλητικό Κυκλώπειο Τείχος, στο εσωτερικό του οποίου δέσποζε το Ανάκτορο του τοπικού άρχοντα. Η κατοίκηση ήταν αρχικά συγκεντρωμένη στον λόφο, ενώ οι παρυφές του, όπου αργότερα θα αναπτυσσόταν η Αγορά, χρησιμοποιούνταν κυρίως ως χώροι ταφής. Αυτή η αρχική περίοδος καθόρισε την Ακρόπολη ως τον ιερό πυρήνα της πόλης, έναν ρόλο που θα διατηρούσε αδιάλειπτα για χιλιάδες χρόνια. -Μετά την κατάρρευση του Μυκηναϊκού κόσμου, η πόλη άρχισε να επεκτείνεται προς τα βόρεια, με την Αρχαία Αγορά να αποκτά σταδιακά τον ρόλο του κοινωνικού και εμπορικού κέντρου από τον 6ο αιώνα π.Χ. και μετά. -Η εγκαθίδρυση της Δημοκρατίας το 508 π.Χ. από τον Κλεισθένη μετέτρεψε την Αγορά στο κέντρο του δημόσιου βίου, καθώς φιλοξένησε κτίρια απαραίτητα για τη λειτουργία του νέου πολιτεύματος, όπως η Βουλευτήριο και τα δικαστήρια. Ταυτόχρονα, η Αθήνα, αφού απέκρουσε τους Πέρσες στους Περσικούς Πολέμους, θεμελίωσε την ηγεμονία της και άνοιξε τον δρόμο για τη μεγάλη ακμή που θα ακολουθούσε. -Η Κλασική Εποχή, γνωστή ως Χρυσός Αιώνας του Περικλή, αποτέλεσε το αποκορύφωμα της αθηναϊκής ιστορίας, μετατρέποντας το κέντρο της πόλης σε παγκόσμιο πολιτιστικό πρότυπο. -Ο Περικλής ανέλαβε το φιλόδοξο πρόγραμμα ανοικοδόμησης των μνημείων της Ακρόπολης, η οποία είχε καταστραφεί από τους Πέρσες. Υπό την επίβλεψη του γλύπτη Φειδία, χτίστηκαν μέσα σε λίγες δεκαετίες αριστουργήματα όπως ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο, τα Προπύλαια και ο Ναός της Αθηνάς Νίκης. Ταυτόχρονα, η Αρχαία Αγορά και η γειτονική Πνύκα (τόπος συνεδρίασης της Εκκλησίας του Δήμου) κατοχύρωσαν την Αθήνα ως γενέτειρα της Δημοκρατίας, ενώ η άνθιση της φιλοσοφίας, της τραγωδίας και της ρητορικής επηρέασε καθοριστικά τον Δυτικό Πολιτισμό. -Μετά την κατάλυση της Δημοκρατίας από τους Μακεδόνες και την ενσωμάτωση στο ρωμαϊκό κόσμο, η πόλη έχασε την ανεξαρτησία της, αλλά διατήρησε την αίγλη της χάρη στις φιλοσοφικές σχολές της (Ακαδημία, Περίπατος, Στοά, Κήπος του Επίκουρου). Το κέντρο της πόλης άλλαξε όψη, καθώς προστέθηκαν νέα ρωμαϊκά οικοδομήματα (όπως η Ρωμαϊκή Αγορά), που όμως σέβονταν και αναδείκνυαν τα κλασικά μνημεία, μετατρέποντας την Αθήνα σε ένα «Μουσείο» ή «Θεματικό Πάρκο» για τους πλούσιους Ρωμαίους και περιηγητές. -Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου το 323 π.Χ., η Αθήνα εισήλθε στην Ελληνιστική Εποχή, χάνοντας τη στρατιωτική και πολιτική της δύναμη. Ωστόσο, η πόλη διατήρησε τη φήμη της ως η πνευματική πρωτεύουσα του ελληνικού κόσμου. -Οι τέσσερις μεγάλες φιλοσοφικές σχολές –η Ακαδημία (Πλάτωνας), ο Περίπατος (Αριστοτέλης), η Στοά (Ζήνων) και ο Κήπος (Επίκουρος)– συνέχισαν να προσελκύουν σπουδαστές και διανοούμενους από κάθε γωνιά της Μεσογείου. Στο κέντρο, η Αρχαία Αγορά εμπλουτίστηκε με μεγάλα κτίσματα, όπως η Στοά του Αττάλου (δωρεά του βασιλιά Άτταλου Β' της Περγάμου), αποδεικνύοντας ότι η πόλη, αν και υποτελής, αποτελούσε ακόμα σύμβολο και στόχο ευεργεσιών από ξένους ηγεμόνες. -Η Ρωμαϊκή Περίοδος ξεκίνησε δραματικά με την πολιορκία και την καταστροφή της πόλης από τον στρατηγό Σύλλα το 86 π.Χ., ως τιμωρία για τη συμμαχία της με τον Μιθριδάτη. Παρόλα αυτά, η βαθιά εκτίμηση των Ρωμαίων για τον κλασικό ελληνικό πολιτισμό οδήγησε σε μια νέα περίοδο ανοικοδόμησης και ευημερίας. -Το κέντρο λαμπρύνθηκε με ρωμαϊκά έργα: χτίστηκε η Ρωμαϊκή Αγορά (από τον Αύγουστο) με τον χαρακτηριστικό Πύργο των Ανέμων, ενώ επί Αυτοκράτορα Αδριανού (2ος αι. μ.Χ.) η πόλη γνώρισε τη δεύτερη μεγάλη ακμή της. Ο Αδριανός ολοκλήρωσε τον μεγαλοπρεπή Ναό του Ολυμπίου Διός και έχτισε τη Βιβλιοθήκη του Αδριανού στην περιοχή του σημερινού Μοναστηρακίου, αναδεικνύοντας την Αθήνα ως την πολιτιστική και φιλοσοφική πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. -Η Βυζαντινή περίοδος στην Αθήνα συχνά παραβλέπεται ή υποτιμάται, θεωρούμενη λανθασμένα ως μια «σκοτεινή εποχή» παρακμής. Στην πραγματικότητα, ήταν μια περίοδος βαθιάς θρησκευτικής και δομικής μεταμόρφωσης, κατά την οποία η πόλη μεταβλήθηκε από κέντρο του αρχαίου πολυθεϊσμού σε σημαντικό χριστιανικό κέντρο. -Η αρχική φάση σημαδεύτηκε από καταστροφές και συρρίκνωση, ενώ αργότερα, η πόλη γνώρισε μια απρόσμενη αναγέννηση και οικονομική ευημερία, που αποτυπώθηκε έντονα στην αρχιτεκτονική του κέντρου. -Η Βυζαντινή Εποχή ξεκίνησε με μία περίοδο κρίσης, καθώς οι βαρβαρικές επιδρομές, με κορυφαία αυτή των Ερούλων το 267 μ.Χ., οδήγησαν στη δραματική συρρίκνωση της πόλης. Το κέντρο περιορίστηκε γύρω από την Ακρόπολη, η οποία οχυρώθηκε με το «Ριζόκαστρο». -Η μεγαλύτερη αλλαγή ήταν η χριστιανική μεταμόρφωση. Τα διατάγματα των αυτοκρατόρων Θεοδοσίου Α' και Θεοδοσίου Β' απαγόρευσαν την αρχαία λατρεία, και η οριστική σφραγίδα μπήκε με το κλείσιμο των φιλοσοφικών σχολών από τον Ιουστινιανό το 529 μ.Χ. . Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, πολλά αρχαία ιερά και ναοί μετατράπηκαν σε χριστιανικές εκκλησίες, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Παρθενώνα, ο οποίος αφιερώθηκε στην Παναγία. -Μετά την αρχική μεταμόρφωση, η Αθήνα γνώρισε μια περίοδο σχετικής στασιμότητας, η οποία, ωστόσο, απέχει από το να θεωρηθεί πλήρης ερήμωση. Η πόλη συνέχισε να υφίσταται ως διοικητικό και εκκλησιαστικό κέντρο της Αυτοκρατορίας. -Ο έλεγχος της Ελλάδας από το Βυζάντιο επανακτήθηκε πλήρως στα μέσα του 9ου αιώνα, οδηγώντας σε σταδιακή ανάκαμψη. Το κέντρο της πόλης άρχισε να επεκτείνεται ξανά, και η Αρχαία Αγορά, η οποία είχε ερημώσει, άρχισε να κατοικείται και να χτίζεται εκ νέου, προετοιμάζοντας το έδαφος για την οικονομική άνθιση που θα ερχόταν τον 11ο αιώνα. -Οι 11ος και 12ος αιώνες θεωρούνται οι «χρυσοί αιώνες» της Βυζαντινής τέχνης και οικονομικής ευημερίας για την Αθήνα. Υπό τη δυναστεία των Κομνηνών, η πόλη αναπτύχθηκε σε σημαντικό εμπορικό κέντρο, προσελκύοντας εμπόρους, κυρίως Βενετούς. -Η αύξηση του πληθυσμού και του πλούτου αποτυπώθηκε στην εκκλησιαστική αρχιτεκτονική του κέντρου: σχεδόν όλες οι σημαντικές και καλοδιατηρημένες βυζαντινές εκκλησίες που σώζονται σήμερα, όπως η Παναγία Καπνικαρέα στην οδό Ερμού και οι Άγιοι Απόστολοι του Σολάκη στην Αρχαία Αγορά, χτίστηκαν ή ανακαινίστηκαν ριζικά αυτή την περίοδο, χρησιμοποιώντας το χαρακτηριστικό πλινθοπερίκλειστο σύστημα και συχνά ενσωματώνοντας αρχαία αρχιτεκτονικά μέλη. -Η ευημερία αυτή τερματίστηκε το 1204, με την κατάληψη της πόλης από τους Φράγκους κατά την Δ' Σταυροφορία, οι οποίοι ίδρυσαν το Δουκάτο των Αθηνών. Η Αθήνα, αν και αρχικά πρωτεύουσα του Δουκάτου, σύντομα επισκιάστηκε από τη Θήβα, αλλά διατήρησε τη σημασία της ως στρατιωτικό κέντρο. -Η Ακρόπολη μετατράπηκε ριζικά σε μεσαιωνικό κάστρο, με την προσθήκη αμυντικών έργων και ενός μεγαλοπρεπούς πύργου-παλατιού (Πύργος των Ατζαγιόλι (ιτ. Acciaiuoli)) στα Προπύλαια, ενώ ο Παρθενώνας μετατράπηκε σε καθολική εκκλησία της Παναγίας. Το αστικό κέντρο παρέμεινε οχυρωμένο γύρω από τον βράχο, όπου κατοικούσαν οι φεουδάρχες, με την υπόλοιπη πόλη να ζει υπό την επιρροή των Δυτικών. -Η κατάληψη της Αθήνας από τους Οθωμανούς το 1456 σήμανε την έναρξη μιας μακράς περιόδου ύφεσης. H Αθήνα μετατράπηκε σταδιακά σε μια μικρή επαρχιακή πόλη (καζάς), με τον οικισμό να περιορίζεται στην περιοχή της σημερινής Πλάκας και του Μοναστηρακίου. Ο Παρθενώνας μετατράπηκε σε Τζαμί, ενώ η Ακρόπολη συνέχισε να λειτουργεί ως στρατιωτικό φρούριο και διοικητικό κέντρο των Οθωμανών. -Η μεγαλύτερη καταστροφή σημειώθηκε το 1687, όταν κατά τη διάρκεια της πολιορκίας από τους Βενετούς, μία οβίδα έπληξε τον Παρθενώνα (που χρησιμοποιούταν ως πυριτιδαποθήκη), οδηγώντας στην ανατίναξη και την καταστροφή του κεντρικού του τμήματος. Αυτό το γεγονός μετέτρεψε την Αθήνα σε έναν ερειπωμένο, αλλά παγκοσμίως γνωστό, τόπο αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. -Μετά την Ελληνική Επανάσταση, η Αθήνα επιλέγεται ως πρωτεύουσα του νεοσύστατου κράτους το 1834 (αντί του Ναυπλίου). Η επιλογή της ήταν ξεκάθαρα μια συμβολική και καθοριστική πράξη, καθώς την εποχή εκείνη ήταν μια μικρή και ερειπωμένη πόλη. Η πόλη έπρεπε να αναγεννηθεί από τα ερείπια και να μετατραπεί σε σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από πολεοδομικό σχεδιασμό, ραγδαία αστικοποίηση και, στη συνέχεια, από την προσπάθεια ανάδειξης του ιστορικού της πυρήνα, ο οποίος παρέμεινε ορόσημο. -Υπό την επίβλεψη του βασιλιά Όθωνα, εκπονήθηκαν τα πρώτα πολεοδομικά σχέδια (Κλεάνθης και Schaubert, και αργότερα Κλέντσε), τα οποία καθόρισαν τη χάραξη του σύγχρονου κέντρου με κεντρικούς άξονες τις οδούς Πανεπιστημίου, Σταδίου και Πειραιώς και πλατείες όπως το Σύνταγμα και η Ομόνοια. -Η νέα πρωτεύουσα πήρε γρήγορα ευρωπαϊκό αέρα με την ανέγερση νεοκλασικών κτιρίων που εξέφραζαν το ιδανικό της σύνδεσης με την κλασική αρχαιότητα: το Παλαιό Παλάτι (σημερινή Βουλή) και η Αθηναϊκή Τριλογία (Ακαδημία, Πανεπιστήμιο, Εθνική Βιβλιοθήκη) είναι τα λαμπρότερα παραδείγματα αυτής της εποχής. -Ο 20ός αιώνας έφερε στη Αθήνα μια κολοσσιαία πληθυσμιακή αύξηση και ραγδαία αστικοποίηση, που άλλαξε δραματικά την εικόνα του κέντρου. -Η άφιξη των Μικρασιατών προσφύγων το 1922 και η μετέπειτα εσωτερική μετανάστευση κατά τη μεταπολεμική περίοδο οδήγησαν σε μια έκρηξη της οικοδομικής δραστηριότητας, γνωστή ως «αντιπαροχή». -Πολλά από τα ιστορικά νεοκλασικά κατεδαφίστηκαν για να δώσουν τη θέση τους στις πολυκατοικίες, ενώ η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η ατμοσφαιρική ρύπανση (το περίφημο «νέφος») αναδείχθηκαν σε κορυφαία προβλήματα, ιδιαίτερα τις δεκαετίες του '60 και του '70. -Η σύγχρονη εποχή βρίσκει την Αθήνα σε μια συνεχή προσπάθεια αναζωογόνησης και ανάδειξης του ιστορικού της πυρήνα, με επίκεντρο τα έργα που πραγματοποιήθηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. -Το κεντρικό έργο ήταν η Ενοποίηση των Αρχαιολογικών Χώρων μέσω του Μεγάλου Περιπάτου , που συνδέει πεζή την Ακρόπολη, τον Κεραμεικό, το Θησείο, την Αρχαία Αγορά και το Παναθηναϊκό Στάδιο. Η δημιουργία του Μουσείου Ακρόπολης και η επέκταση του Μετρό άλλαξαν τη λειτουργία και την αισθητική του κέντρου, το οποίο πλέον ισορροπεί ανάμεσα στον ρόλο του ως σύγχρονο εμπορικό και διοικητικό κέντρο και τη διαχρονική του ταυτότητα ως μνημείο του παγκόσμιου πολιτισμού.

Παραδόσεις

Αθήνα: Λαϊκή Παράδοση και Νεοκλασική Κουλτούρα

Η Ελληνική Παράδοση στο Κέντρο της Αθήνας: Η σύγκρουση και συνύπαρξη Λαϊκού Πολιτισμού και Νεοκλασικής Δυτικοποίησης

Οι ξακουστές και ιστορικές Καρυάτιδες του Παρθενώνα
Παναθηναϊκό Στάδιο, το σύμβολο των Ολυμπιακών Αγώνων
Πλάκα, η παραδοσιακή συγκυρία των ΑθηνώνΠηγή: https://panoramio.gr/

-Η ελληνική παράδοση στην Αθήνα, ειδικά στο κέντρο της πόλης, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω της σύγκρουσης και συνύπαρξης του λαϊκού πολιτισμού (κυρίως στην Πλάκα) με τον δυτικό, νεοκλασικό χαρακτήρα που επιβλήθηκε με την ανακήρυξή της σε πρωτεύουσα το 1834. -Η παράδοση του αθηναϊκού κέντρου δεν είναι τόσο η ενιαία λαογραφία μιας επαρχιακής πόλης, αλλά μάλλον το μωσαϊκό των στοιχείων που διατηρήθηκαν από την παλιά πόλη (Πλάκα) και των νέων στοιχείων που εισήχθησαν με την έλευση του Όθωνα, των ξένων αρχιτεκτόνων και των επαρχιωτών. -Η περιοχή της Πλάκας, ως ο παλαιότερος οικιστικός πυρήνας που επιβίωσε από την Οθωμανική περίοδο, αποτέλεσε το «φρούριο» της αθηναϊκής λαϊκής παράδοσης μέχρι και τον 20ό αιώνα. -Η Πλάκα, η «γειτονιά των θεών» και των «γκάγκαρων» (γνήσιων Αθηναίων), διατήρησε την παραδοσιακή της φυσιογνωμία, με τα σπίτια της να είναι χτισμένα σε ύφος που συνδυάζει στοιχεία από την Οθωμανική και τη μεταβυζαντινή αρχιτεκτονική. Αυτή η λαϊκή αρχιτεκτονική (ειδικά στην Αναφιώτικα) αντιπαρατέθηκε έντονα με τον επίσημο Νεοκλασικισμό του κράτους. -Τα έθιμα της παλιάς Αθήνας, όπως οι γάμοι, οι εορτασμοί και οι γιορτές (π.χ. Αποκριές), είχαν έντονο τοπικό χρώμα και πραγματοποιούνταν στις αυλές των σπιτιών, στους δρόμους και στις μικρές πλατείες γύρω από τις βυζαντινές εκκλησίες της περιοχής. Η κοινωνική ζωή ήταν στενά δεμένη γύρω από τη γειτονιά. -Η Πλάκα και οι γειτονιές της (όπως το Μοναστηράκι και ο Ψυρρή) ήταν κέντρα της λαϊκής οικοτεχνίας, των μικρών εργαστηρίων και αργότερα, με την αστικοποίηση, του ρεμπέτικου τραγουδιού και του λαϊκού χορού, ειδικά στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. -Μετά το 1834, η επίσημη «παράδοση» της Αθήνας στράφηκε προς τη δυτικοποίηση και τον αρχαιοελληνικό κλασικισμό, παραγκωνίζοντας τη λαϊκή παράδοση των προηγούμενων αιώνων. -Το νεοσύστατο κράτος προσπάθησε να «εκδυτικίσει» τη χώρα, αγνοώντας ή περιθωριοποιώντας τις τοπικές παραδόσεις και ευαισθησίες του ελληνικού λαού, ειδικά των αγωνιστών της Επανάστασης. -Ενώ οι λαϊκοί χοροί συνέχιζαν να χορεύονται στις γειτονιές, στα νέα κέντρα της πόλης (Πανεπιστημίου, Σύνταγμα), η Αυλή του Όθωνα εισήγαγε τους δυτικοευρωπαϊκούς χορούς (βαλς, πόλκες, καντρίλιες). Ο Όθωνας έφερε στρατιωτικές ορχήστρες για παρελάσεις, εκθέτοντας τον ελληνικό πληθυσμό στη δυτικοευρωπαϊκή μουσική. -Η ραγδαία επέκταση της Αθήνας τον 19ο αιώνα οφείλεται στην έλευση επαρχιωτών (πρώην αγωνιστών, τεχνιτών, εμπόρων) από όλη την Ελλάδα. Αυτοί οι νέοι κάτοικοι μετέφεραν τα δικά τους τοπικά έθιμα, τραγούδια και χορούς στο κέντρο, δημιουργώντας ένα πολυπολιτισμικό μωσαϊκό που επηρέασε τη νεοαθηναϊκή κουλτούρα. -Σήμερα, η παράδοση στο κέντρο της Αθήνας διατηρείται και αναδεικνύεται κυρίως μέσα από θεσμούς και την προστασία του ιστορικού πυρήνα. -Στην καρδιά της Πλάκας και του Μοναστηρακίου βρίσκονται σημαντικοί φορείς διατήρησης, όπως το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων και το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, που συγκεντρώνουν και εκθέτουν στοιχεία της λαϊκής παράδοσης (φορεσιές, εργαλεία, μουσικά όργανα) από όλη τη χώρα. -Πολυάριθμοι πολιτιστικοί σύλλογοι στην Αθήνα διατηρούν ζωντανή τη γνώση των παραδοσιακών χορών και της μουσικής, αναβιώνοντας τελετουργίες και έθιμα. -Η ανακήρυξη της Πλάκας ως προστατευόμενου ιστορικού οικισμού το 1979 εξασφάλισε τη διατήρηση της παραδοσιακής οικιστικής της μορφής, προστατεύοντας τον πυρήνα της παλιάς Αθήνας από τη σύγχρονη αστική εξάπλωση. -Το κέντρο παραμένει ο τόπος όπου η αρχαία (μέσω των μνημείων), η βυζαντινή (μέσω των εκκλησιών) και η νεότερη λαϊκή παράδοση (μέσω της Πλάκας) συνυπάρχουν και συνδιαλέγονται, προσφέροντας μια μοναδική εικόνα της ελληνικής συνέχειας.

Τοπικά προϊόντα

Βαρβάκειος Αγορά: Ο Σταθμός των Παραδοσιακών Προϊόντων

Αθήνα: Σταυροδρόμι Ελληνικών Γεύσεων

-Το κέντρο της Αθήνας και η ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας, όντας το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της Ελλάδας, εστιάζεται κυρίως στην έκθεση και διανομή παραδοσιακών προϊόντων, παρά στην παραγωγή. Η αγορά παραδοσιακών προϊόντων δεν περιορίζεται σε ένα σημείο, αλλά συγκεντρώνεται σε ιστορικές περιοχές και εξειδικευμένα καταστήματα, τα οποία λειτουργούν ως πρεσβευτές της ελληνικής γαστρονομίας. -Η Κεντρική Δημοτική Αγορά Αθηνών, γνωστή ως Βαρβάκειος Αγορά (μεταξύ των οδών Αθηνάς, Ευριπίδου και Σοφοκλέους), αποτελεί τον ιστορικότερο κόμβο τροφίμων και παραδοσιακών προϊόντων. -Τα στενά γύρω από τη Βαρβάκειο και κυρίως η οδός Ευριπίδου είναι ο «Παράδεισος των Μπαχαρικών και των Βοτάνων». Εδώ βρίσκονται ιστορικά μπαχαράδικα που φέρνουν στην πόλη μυρωδιές από όλη την Ελλάδα και την Ανατολή (όπως κανέλα, ρίγανη, τσάι του βουνού, αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί). -Στα πέριξ της Αγοράς βρίσκονται εξειδικευμένα καταστήματα που διατηρούν την παράδοση των ανατολίτικων μεζέδων, με πρωταγωνιστές τον παστουρμά και το σουτζούκι. -Στη Σοφοκλέους και τα πέριξ, λειτουργούν παντοπωλεία που συνεργάζονται απευθείας με μικρούς παραγωγούς, προσφέροντας μεγάλη ποικιλία σε τυροκομικά, μέλι, χειροποίητα ζυμαρικά και όσπρια από διάφορες περιοχές της χώρας. -Εκτός της κεντρικής αγοράς, το κέντρο της Αθήνας φιλοξενεί πολυάριθμα Delicatessen και καταστήματα με τοπικά προϊόντα, τα οποία επιλέγουν προσεκτικά είδη υψηλής ποιότητας από όλη την Ελλάδα. Το κέντρο της Αθήνας αποτελεί ένα σταυροδρόμι γεύσεων, όπου ο επισκέπτης μπορεί να βρει συγκεντρωμένο τον γαστρονομικό πλούτο ολόκληρης της Ελλάδας.

Τουρισμός

Αθήνα: Μνημεία και Συλλογές που συμβολίζουν την πλούσια ιστορία

Ακρόπολη και Πλάκα: Σύμβολα της Αρχαίας και Σύγχρονης Αθήνας

Το κτίριο του σύγχρονου μουσείου της ΑκρόποληςΠηγή: https://www.theacropolismuseum.gr/
Στιγμιότυπο από τον Εθνικό Κήπο των Αθηνών
Η Πλατεία Συντάγματος με φόντο τη Βουλή των Ελλήνων

-Η Αθήνα είναι ένας παγκοσμίου φήμης προορισμός, κυρίως λόγω του Πολιτιστικού & Θρησκευτικού Τουρισμού που προσφέρει. Το ιστορικό κέντρο της Αθήνας είναι ένας ανοιχτός χώρος μουσείου, όπου τα κορυφαία αξιοθέατα βρίσκονται σε σχετικά κοντινή απόσταση. -Η Ακρόπολη είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα απλό αξιοθέατο. Αποτελεί το εθνικό σύμβολο της Ελλάδας, όπως επίσης και Παγκόσμια Κληρονομιά της UNESCO και το παγκόσμιο σύμβολο του Κλασικού Πολιτισμού, της Δημοκρατίας και της φιλοσοφίας. -Δεσπόζει στον Ιερό Βράχο, αποτελώντας ένα αρχιτεκτονικό σύμπλεγμα του Χρυσού Αιώνα του Περικλή, με επίκεντρο τον μεγαλοπρεπή Παρθενώνα. Ο ναός, έργο των Ικτίνου, Καλλικράτη και Φειδία, είναι ένα αριστούργημα του δωρικού ρυθμού από πεντελικό μάρμαρο, γνωστό για τις μοναδικές οπτικές διορθώσεις που προσδίδουν την ψευδαίσθηση της απόλυτης τελειότητας. Μαζί με τα Προπύλαια, τον ναό της Αθηνάς Νίκης και το Ερέχθειο με τις Καρυάτιδες, ο χώρος προσφέρει μια ανεπανάληπτη εμπειρία επιστροφής στις ρίζες του δυτικού πολιτισμού. -Το Μουσείο Ακρόπολης είναι ένα από τα σημαντικότερα και πλέον σύγχρονα μουσεία διεθνώς, σχεδιασμένο για να στεγάσει με απόλυτο σεβασμό και διαφάνεια τα ευρήματα του Ιερού Βράχου. -Η στρατηγική του θέση, στην αρχή του πεζόδρομου της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, προσφέρει άμεση οπτική επαφή με την Ακρόπολη, ενισχύοντας τη σύνδεση των εκθεμάτων με τον φυσικό τους χώρο. Στις συλλογές του περιλαμβάνονται αριστουργήματα της Αρχαϊκής και Κλασικής τέχνης, όπως οι αυθεντικές Καρυάτιδες και τμήματα της Ζωφόρου του Παρθενώνα. -Κορυφαίο σημείο είναι η Αίθουσα του Παρθενώνα στον τελευταίο όροφο, η οποία έχει τον ίδιο προσανατολισμό και διαστάσεις με τον ναό, επιτρέποντας στους επισκέπτες να βιώσουν τα γλυπτά με φόντο τον ίδιο τον Παρθενώνα. -Η Πλάκα είναι η διαχρονική καρδιά της Αθήνας, μια ζωντανή συνοικία που διατηρεί τη ρομαντική ατμόσφαιρα της πόλης όπως ήταν πριν από έναν αιώνα, καθώς αποτελεί τον αρχαιότερο οικιστικό της πυρήνα κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης. Με τα στενά της σοκάκια, τις νεοκλασικές προσόψεις και τις παραδοσιακές ταβέρνες, προσφέρει ένα νοσταλγικό ταξίδι στο παρελθόν. -Ξεχωριστή είναι η γειτονιά Αναφιώτικα, η οποία χτίστηκε από Κυκλαδίτες μάστορες τον 19ο αιώνα. Τα μικρά, ασβεστωμένα σπίτια με τα επίπεδα δώματα, σε ρυθμό νησιού, δημιουργούν έναν μοναδικό κυκλαδίτικο θύλακα μέσα στο αστικό τοπίο, προσδίδοντας στην Πλάκα έναν ανεπανάληπτο και γραφικό χαρακτήρα. -Η Αρχαία Αγορά αποτελούσε το κοσμικό, εμπορικό και πολιτικό κέντρο της κλασικής Αθήνας, τον τόπο όπου γεννήθηκαν οι έννοιες της Δημοκρατίας, της φιλοσοφίας και του δημόσιου διαλόγου. -Σήμερα, ο αρχαιολογικός χώρος επιτρέπει στον επισκέπτη να περπατήσει ανάμεσα στα ερείπια των δημόσιων κτιρίων και των ιερών, αποκαλύπτοντας την καθημερινή ζωή της αρχαίας πόλης. Το πιο εντυπωσιακά διατηρημένο μνημείο της Αγοράς είναι ο Ναός του Ηφαίστου, αφιερωμένος στους θεούς της χειροτεχνίας. -Ο ναός αυτός, που διατηρήθηκε σχεδόν άθικτος χάρη στη χρήση του ως χριστιανική εκκλησία, δεσπόζει στον λόφο του Αγοραίου Κολωνού, αποτελώντας ένα λαμπρό παράδειγμα του Δωρικού ρυθμού και ένα από τα κορυφαία αρχιτεκτονικά τεκμήρια της κλασικής αρχαιότητας. -Η Πλατεία Συντάγματος αποτελεί τον γεωγραφικό, πολιτικό και συναισθηματικό άξονα της Αθήνας, λαμβάνοντας το όνομά της από το επαναστατικό κίνημα του 1843. -Δεσπόζουσα θέση κατέχει το κτίριο της Βουλής των Ελλήνων, ενώ μπροστά του βρίσκεται το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη, το οποίο φυλάσσεται τιμητικά από τους Εύζωνες. Η τελετή της αλλαγής φρουράς, που πραγματοποιείται κάθε μία ώρα με τον παραδοσιακό και ιδιαίτερα τελετουργικό βηματισμό των Ελλήνων στρατιωτών, συγκεντρώνει πλήθος επισκεπτών και αποτελεί ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα και φωτογραφημένα θεάματα της πόλης. -Το Παναθηναϊκό Στάδιο, γνωστό ως Καλλιμάρμαρο λόγω της πλήρους ανακατασκευής του με λευκό πεντελικό μάρμαρο, είναι ένα μνημείο παγκόσμιας αθλητικής ιστορίας. -Χτίστηκε αρχικά στην αρχαιότητα για την τέλεση των Παναθηναίων, ωστόσο η παγκόσμια φήμη του οφείλεται στο ότι φιλοξένησε την αναβίωση των Πρώτων Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων το 1896. Σήμερα, το μοναδικό αυτό στάδιο στον κόσμο που είναι εξ ολοκλήρου μαρμάρινο, λειτουργεί ως χώρος επίσκεψης, αλλά και ως ο ιστορικός τερματισμός του Αυθεντικού Μαραθωνίου, συνδέοντας το παρελθόν με το σύγχρονο αθλητικό πνεύμα. -Ο Εθνικός Κήπος αποτελεί μια όαση βλάστησης και ηρεμίας στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου, προσφέροντας έναν ζωτικής σημασίας πνεύμονα πρασίνου δίπλα στο Κοινοβούλιο, με περισσότερα από 500 είδη φυτών, μικρές λίμνες και ζώα. -Νότια του Εθνικού Κήπου δεσπόζει το Ζάππειο Μέγαρο, ένα εμβληματικό νεοκλασικό κτίριο που χτίστηκε με σκοπό να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896. Το Ζάππειο, έργο του Θεόφιλου Χάνσεν, λειτουργεί έκτοτε ως κέντρο συνεδρίων και εκθέσεων, ενώ μαζί με τον Κήπο αποτελεί έναν ιδιαίτερα δημοφιλή χώρο περιπάτου και αναψυχής για ντόπιους και επισκέπτες. -Ο Ναός του Ολυμπίου Διός (Ολυμπιείο) υπήρξε, κατά τους Ελληνιστικούς και Ρωμαϊκούς χρόνους, ο μεγαλύτερος ναός στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας το μνημειώδες ύφος της εποχής. -Αν και η ανέγερσή του ξεκίνησε τον 6ο αιώνα π.Χ., ολοκληρώθηκε δύο αιώνες αργότερα από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Αδριανό. Παρόλο που σήμερα σώζονται μόνο 15 από τις αρχικές 104 κολοσσιαίες κολόνες του Κορινθιακού ρυθμού, η θέα τους στον αρχαιολογικό χώρο είναι επιβλητική, μαρτυρώντας το τεράστιο μέγεθος και την αρχιτεκτονική φιλοδοξία του οικοδομήματος, το οποίο συμβόλιζε την ισχύ των αυτοκρατόρων. -Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι το σημαντικότερο μουσείο της Ελλάδας και ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως, παρέχοντας μια σφαιρική και ολοκληρωμένη εικόνα του ελληνικού πολιτισμού από την προϊστορική μέχρι την ύστερη ρωμαϊκή εποχή. -Οι πλούσιες συλλογές του περιλαμβάνουν ανεκτίμητα αριστουργήματα, όπως τα χρυσά ευρήματα των Μυκηνών (μεταξύ των οποίων η θρυλική «Μάσκα του Αγαμέμνονα»), τα εντυπωσιακά Κυκλαδικά ειδώλια και τα σπάνια γλυπτά της Κλασικής περιόδου, όπως το Άγαλμα του Ποσειδώνα/Δία του Αρτεμισίου. Το μουσείο αποτελεί απαραίτητο προορισμό για την κατανόηση της ιστορικής συνέχειας και της καλλιτεχνικής ακτινοβολίας του αρχαίου ελληνικού κόσμου.